Sierpień jest miesiącem, kiedy to większość madrytczyków wyjeżdża na urlop. Kiedyś miasto pustoszało, dziś przybywający turyści, zapełniają miejsca opuszczone przez mieszkańców. Jest to również miesiąc, kiedy odbywają się trzy z najpopularniejszych świąt w Madrycie: San Cayetano, San Lorenzo i La Virgen de la Paloma.
Pierwsze dwa mają miejsce w jednej z najbardziej tradycyjnych dzielnic Madrytu, Lavapies, która przez lata stawała się również coraz bardziej wielokulturową, nazywaną czasami przez mieszkańców „kolorową dzielnicą”.
Dni świętego Kajetana (San Cayetano) obchodzone są w dniu 07 sierpnia. Wtedy to wierni starają się zdobyć jeden z kwiatów zdobiący powóz, na którym wystawiony jest święty, co ma zapewnić miejsce pracy i żywności na następny rok. Obok obrządków religijnych odbywają się także tradycyjne mistrzostwa gier:
– gry w mus – rodzaj gry w karty,
– gry w żabę – która polega na rzucaniu żelaznych kółek w otwory tabeli – żaby,
– czy gry w bule,
które cieszą się wielkim zainteresowaniem .
W dniu 10 sierpnia odbywa się święto świętego Wawrzyńca (San Lorenzo). W tym dniu odbywa się procesja ulicami, które dawniej tworzyły dzielnicę żydowską Madrytu. Tradycja głosi, że Kościół San Lorenzo (nazwany Świątynią Pcheł z uwagi na jego małe rozmiary) został zbudowany w miejscu dawnej synagogi żydowskie przez pobliskich mieszkańców i poświęcony świętemu Wawrzyńcowi, który ostatecznie stał się patronem dzielnicy.
Natomiast La Verbena de San Lorenzo (zabawa ludowa) odbywa się 14 sierpnia, której towarzyszą konkursy madryckiego tańca tradycyjnego chotis, skakanie w workach i inne atrakcje.
Ostatnie święto, Virgen de la Paloma (Matka Boska od Gołębia), odbywa się w dniach od 6 do 15 sierpnia w dzielnicy La Latina ( Plaza de La Cebada, Los Carros, La Paja i ich okolice). Początki tego nabożeństwa sięgają XVIII wieku, kiedy to płótno reprezentujące Matkę Boską zostało znalezione przez kobietę, która mieszkała na ulicy Gołębiej (La Paloma) . Obraz najpierw został wystawiony w portalu jej własnego domu, a następnie w 1796 roku przeniesiony do kaplicy. Wielkie oddanie Matce Boskiej doprowadziły do powstania świątyni San Pedro el Real znanej jako Kościół la Paloma. Zbudowany został w stylu neomudejar w 1912 roku, w który obecnie mieści się płótno.
Procesja odbywa się 15 sierpnia z tradycyjnym ściągnięciem obrazu Matki Boskiej. Następnie obraz umieszczany jest na powozie ozdobionym setkami kolorowych goździków i niesiony na barkach członków Madryckiej Straży Pożarna (której patronem jest właśnie Matka Boska). Wierni uczestniczący w procesji, bardzo często ubrani w ludowe stroje chulapos, współzawodniczą między sobą w wychwalaniu obrazu, posyłając jej coraz to bardziej oryginalne komplementy.
La Verbena de la Paloma jest jedną z bardziej znanych zabaw ludowych w mieście. Kiedy to mieszkańcy ubrani w stroje ludowe chulapos i chulapas tańczą tradycyjny taniec madrycki chotis. Kobiety, chulapas, ubrane w długą suknię z szalem na ramionach oraz chustką na głowie. Mężczyźni, chulapos, w wykrochmalonej białej koszuli, mają szare lub czarne spodnie, kamizelkę w prążki, czapkę w kratkę i chustę na szyi z białego jedwabiu oraz czarne lakierki.
Oczywiście nie tylko tymi świętami żyje Madryt. Także cały czas trwa festiwal Veranos de La Villa. Cały program na stronie: http://veranosdelavilla.esmadrid.com/
Również w okolicach Madrytu można znaleźć coś ciekawego.
W Chinchón w dniach 13-18 sierpnia odbywa się święto na cześć patronów miasta la Virgen de Gracia i San Roque. Impreza trwająca tydzień połączona jest z korridą i próbowaniem produkowanej w Chinchón wódki anyżowej.
W San Sebastian de Los Reyes pod koniec sierpnia ma miejsce Encierros, czyli przepędzanie byków ulicami miasta. Jeżeli ktoś nie mógł pojechać do Pampeluny na słynne encierros z okazji święta San Fermin, ma okazję przeżyć to w San Sebastian de Los Reyes.
W okolicach 24 sierpnia w Alcalá de Henares ma miejsce fiesta, poświęcona świętemu Bartłomiejowi. W tym dniu, świętego Bartłomieja, przypomina się o jego życiu i śmierci, który według niektórych uczonych głosili Ewangelię w Indiach. Zgodnie z tradycją chrześcijańską poniósł on męczeńską śmierć w Armenii. Obdarto go żywcem ze skóry i ukrzyżowano do góry nogami. Dlatego też często jest reprezentowany w sztuce, trzymając w ręce swoją skórę. W innych reprezentacjach jest on pokazany z nożem, narzędziem jego męczeństwa. Ze względu na tortury jakie przeszedł, jest on patronem tych stowarzyszeń, których praca ma jakiś związek ze skórą, garbarze, kuśnierze, itp.